');

Ravintola-ala nähdään usein kovin mustavalkoisesti. Joko nähdään, että kyse on alkoholista ja iltaelämästä tai vaihtoehtoisesti ruokaravintolasta kuten lounaspaikasta. Sanalla “ravintola” tarkoitetaan kuitenkin monenlaisia eri paikkoja, jotka vastaavat asiakaskunnan erilaisiin tarpeisiin. Näillä sivuilla käydään läpi eri tyylisiä ravintoloita ja niiden historiaa. Millaisia eri ravintolatyyppejä on olemassa ja miten ne ovat kehittyneet? Millaisia eri asiakaskuntia eri ravintoloilla on? Mitä muuta tekemistä ravintoloista saattaa löytää paitsi juomisen tai syömisen?

Erilaisissa ravintoloissa on erilaisia tapoja olla ja viihtyä. Niillä voi olla hyvinkin eri asiakaskunta. Monelle lähiöissä asuvalle kantakapakka on saattanut olla jokapäiväinen tuttavuus, mutta Michelin tähtiä saaneet gourmet -ravintolat jäävät kokematta kokonaan. Joku on omaksunut englantilaisen tavan käydä lasillisella tai parilla työpäivän päätteeksi, joku taas ei voisi kuvitellakaan käyvänsä arkisin baarissa. Viihdettä ravintoloista löytyy moneen makuun, kuten olutravintoloiden karaokeillat ja tietovisailut, joku toinen taas lähtee mieluummin tanssimaan vasta perjantaina tai käy vaikka teatteriravintolassa esitystä katsomassa. Showravintolat ja yökerhot ovat vielä asia erikseen. Joillekin ravintolat edustavat ennen muuta paikkoja, joissa järjestää lounastapaamisia, käydä liikeneuvotteluita tai vaikka nauttia aamiaista tai brunssia.

Ravintolamaailma elää nopeatempoiseen tahtiin. Ala on raskaasti säädeltyä niin elinkeinoviranomaisten, aluehallintokeskusten kuin verotuksen suhteen. Myös alan palkkauskäytäntö on vaativa, sillä palvelualaa rasittavat monet pakolliset työnantajamaksut pyhälisineen. Monelle ravintolalle sunnuntain aukiolo on raskas satsaus, sillä palkat ovat silloin vähintään kaksinkertaiset arkipäivään nähden. Aukioloajat ovat säädeltyjä myös järjestyslakien puitteissa; esimerkiksi Helsingissä terassit ovat pitkään joutuneet sulkeutumaan jo klo 22 tienoolla, vaikka asiakkaita olisi riittänyt.

Ravintola-ala elää ajan virtausten mukana ja pyrkii löytämään uudet uomat käyttäjäkuntansa mukaan. Talouden laskukausina moni ravintola kärsii. Väliin heikommin menestyvät ravintolat kuitenkin löytävät uuden alun uudella konseptilla.